Zavřít filtry
Filtrovat podle:
Tagy

Skoncujte s jarní únavou hned teď

 
 
 

Skoncujte s jarní únavou hned teď

 
 
sleeping-1159279_640
fruit-2305192_640
hiker-918704_640

Krátké dny a dlouhé noci, hodně sladkého a kávy a málo pobytu venku. To všechno se pojí k zimě. Nastartujte s jarem znovu svůj organismus a dejte mu nový impuls. Jarní únavu překonáte lehčím jídelníčkem, pohybem i otužováním.

 

Jarní únava není žádný výmysl, naše tělo je po zimě skutečně vyčerpané po všech stránkách. Muselo dlouhé měsíce čelit spoustě bacilů, muselo se vypořádávat s přechody mezi mrazivými venkovními a naopak vysokými vnitřními teplotami. Navíc se organismus musel dost snažit, aby si udržel stálou teplotu a nepodchladil se. Není proto divu, že energie postupně ubývá, až se cítíte být vážně unavení.

 

Kouzlo půstu

 

Vždyť přes zimu trpí i mnohé orgány. Kupříkladu játra, žlučník a žaludek. Přes zimu si (většinou) dopřáváme více sladkého, těžší jídla, hodně kávy a také více alkoholu. Proto jim na jaře přijde vhod lehčí jídelníček a třeba i celkovou očistu. Při té si na pomoc vemte bylinky, třeba ostropestřec. Odborníci doporučují také na nějakou dobu vypustit mléko a mléčné výrobky, výrazně omezit sůl a přidat hodně zelené zeleniny. Vsaďte na saláty, vypusťte pokud možno i maso a minimalizujte bílkoviny.

 

Doplňte vitaminy

 

Po zimě jsou vyčerpané i naše zásoby vitaminů a minerálů. Vitaminem C jsou nabité citrusy, jestli jich ale po zimních měsících máte už plné zuby, dejte si třeba papriku, rajčata nebo i brambory. To vše je vitaminem C nabité. 

 

Pokud do jídelníčku zařadíte dost ovoce a zeleniny, doplníte si svoje vitaminové zásoby poměrně rychle, ale pojistit si to můžete i multivitaminovými přípravky z lékárny. V nich do sebe dostanete i látky, kterých mívá nedostatek celá populace, třeba vitamin D.

 

Běžte ven

 

Novou energii zaručeně načerpáte venku, hlavně během prvních slunečních dní. Vystavte svou tvář paprskům a dýchejte svěží vzduch, uvidíte, jak si krásně pročistíte hlavu. Ještě větší efekt má pohyb, proběhněte se, nebo alespoň vyrazte na procházku. Stačí pár desítek minut, ale klidně i hodina v lese nebo v parku udělá své.

 

Pijte

 

Ano, pijte. Ale vůbec ne alkohol. Zkrátka dodržujte pitný režim. Možná budete překvapení, protože i když máte pocit, že pijete dost, můžete být dehydratovaní. Kolik tekutin vám zbyde, když vyškrtnete kávu, alkoholické nápoje nebo třeba černý čaj? Vypijte denně alespoň dva litry čisté vody, bylinkových čajů nebo naředěných ovocných šťáv. Jestli máte s vypitím takového objemu tekutin problém, dejte si potraviny bohaté na vodu, třeba meloun nebo okurku.

 

Vyspěte se

 

Odborníci doporučují spát denně osm hodin. Ne víc, ne míň. Pokud jste unavení, jděte si lehnout a vyspěte se. Ale nemusíte nutně spát až do oběda, protože pak se budete cítit vlastně úplně stejně neodpočatě.

 

Otužujte se

 

Otužování vám pomůže překonat ve zdraví zimu, ale i zatočit s únavou na jaře a ještě povzbudí vaši psychiku. Stačí, když se ráno osprchujete vlažnou vodou a postupně ještě uberete teplou. Uvidíte, že po pár týdnech už vám nebude studená voda vadit. Udělejte si z otužování každodenní rituál, uvidíte, jak vám zvedne náladu.