V APLIKACI DOUGLAS NYNÍ ZÍSKÁTE SLEVU 20 % S KÓDEM "APPDAYS"!
Zavřít filtry
Filtrovat podle:
Tagy

Parfémová symfonie. Co všechno najdete ve flakonu?

Vytvořit dokonalý parfém je jako složit symfonii pro celý orchestr. Rozhodně nejde o nic jednoduchého. Jednotlivé tóny spolu musí ladit a žádný nesmí být příliš výrazný a přebíjet ostatní.

 

Jako první po aplikaci parfému ucítíte takzvanou hlavu, neboli vrchní tóny. Jsou velmi důležité, vždyť právě ony utvářejí váš dojem z parfému jako takového. Jde o silnou vůni tvořenou malými, lehkými molekulami, které se velmi rychle odpařují. Proto je hlava parfému dobře cítit jen asi čtvrt hodiny po nanesení. Častými složkami používanými pro hlavu jsou citrusy a zázvorové aroma, tedy velmi silné, až agresivní tóny.

 

Střední tóny, jinak nazývané srdcem, se rozvinou, jakmile se rozptýlí tóny vrchní. Jde o hlavní část parfému, která vyrovnání první, možná někdy až příliš intenzivní dojem z vůně. Srdce parfému je postupem času čím dál příjemnější, objeví se zhruba po pár minutách od aplikace a vydrží hodinu až dvě. Nejčastěji jde o květinové vůně, například růži nebo levanduli.

 

Jakmile vyprší střední tóny, vypluje na povrch základ parfému, neboli nízké tóny. Molekuly této vrstvy jsou velmi stálé, odpařují se pomalu a podtrhují efekt vrchních a středních tónů. Typicky jde o bohaté a hluboké složky, kterých si všimnete až asi půl hodiny po nanesení parfému a které vydrží někdy až 24 hodin, průměrně ale asi tři nebo čtyři hodiny. Oblíbeným závěrečným tónem bývá pižmo.

 

6 rodin parfémů

Parfémy můžeme rozdělit do několika skupin a dalších podskupin, podle toho, pro koho jsou určené a hlavně jaké ingredience obsahují.

 

1. Květinová vůně (převážně dámské) 

·        květinově zelená

Obsahuje většinou prvky vůně jako kosatec, galbanum (pryskyřice získávaná z některých íránských a afrických mrkvovitých rostlin). Jde o svěží vůně. (např. Chanel - No.19)

 

·        květinově ovocná

Obsahuje většinou prvky vůně jako ananas, broskev, meruňka, černý rybíz či jablko. U těchto vůní bývá velmi výrazná ovocná složka. (např. Givenchy - Amarige)

 

·        květinově svěží

Obsahuje většinou prvky vůně jako konvalinka, narcis, hyacint nebo pomerančové květy. Může být přidán i bergamot, jasmín, nebo i vůně čerstvých zelených trav. Vůně jarních květů. (např. Dior - Diorella, Diorissimo)

 

·        květinově květinová – fantazie

Obsahuje většinou prvky vůně jako růže, jasmín, ylang-ylang, narcis, tuberóza, iris a karafiát. Jde o něžné romantické vůně, které obsahují většinou četné silice z květů. Nejrůznějšími kombinacemi vznikají tzv. vůně bílých květů. Vůně těchto květů je teplá až narkotická. (např. N.Ricci - L´Air du Temps, Anais)

 

·        květinově aldehydická

Květinové prvky se zde kombinují zejména se skupinou alifatických aldehydů. Aldehyd (ze slov alkohol a dehydrogenatum) je bezbarvá organická sloučenina, která vzniká oxidací nebo dehydrogenizací alkoholu. Tyto parfémy jsou elegantní a typicky ženské. (např. Chanel - No.5)

 

·        květinově sladká

        Těžké intenzivní kreace vůní složené z nejtěžších květinových vůní. (např. Dior - Poison)

 

2. Orientální vůně   (dámská i pánská) 

·        orientální sladká – ambrová

Obsahují většinou prvky jako květinové, balzamicko-animální, citrusové a vanilková ambra, mnohdy doplněné o zelené a kořeněné vůně, ke kterým se ještě přidávají sladké ambrové komponenty. Pro pánskou variantu se přimíchává ambra, medové aroma a vanilkový základ. (např. Dior - Dune)

 

·        orientální kořenitá (kořeněná)

Obsahuje většinou prvky jako muškát, hřebíček, skořice, karafiát, ambra, cedr, santal, jasmín, ylang-ylang, a některé salicyláty. (např. Yves Saint Laurent - Opium)

 

3. Cypřišová (chyprová) vůně (dámská i pánská) 

·        chyprově ovocná

Typická těžká vůně ovoce, jejíž hlavní složkou je broskev. (např. Joop! - Femme)

 

·        chyprově květinově animální

Oblíbená u mužů i žen. (např. Dior - Miss Dior)

 

·        chyprově květinová

Obsahuje většinou prvky gardénie, růže. (např. Paloma Picasso)

 

·        chyprově svěží

Obsahuje čisté cypřišové kompozice. Lehká, efektní vůně. (např. Halston)

 

·        chyprově zelená

Nejlehčí, svěží odnož cypřišových vůní. Používají se prvky vonící trávově nebo listově zeleně, a také prvky dřevo-mech, jehličí, svěží listí. (např. Dior - Fahrenheit)

 

·        chyprově dřevitá

Obsahuje většinou prvky santalové dřevo, pačuli, andropogon, vetyver, cedr.

 

·        chyprově juchtová (kůže)

Často je kombinována s prvky kořenitými a bylinnými.

 

·        chyprově tabáková

Kombinuje se s prvky kořenitými a bylinnými.

 

·        chyprově jehličnatá

Vonné látky získávané ze dřeva a výtažky z jehličí. (např. Guy Laroche - Drakkar Noir)

 

4. Fougerová vůně (převážně pánská) 

·        fougerově svěží

Převažuje levandulová složka. Obohacuje se kořeněnými aromaty, pikantními bylinami a svěží vůní dřeva. (např. Davidoff - Cool Water – pánská vůně)

 

·        fougerově květinová

Květinovou vůni dodává pomerančový květ, brambořík, konvalinka nebo neroli. (např. Paco Rabanne - Pour Homme)

 

·        fougerově dřevitá

Zejména moderní syntetické látky vonící po ambře a vzácných dřevech. (např. Kouros)

 

·        fougerově sladká – ambrová

Charakter kompozice tvoří sladká vůně spolu s ambrou. (např. Brut)

 

5. Citrusová vůně (převážně pánská)

·        citrusově květinová

Obsahuje jemné bylinné prvky. Používá se i jako unisex vůně. (např. Dior - Eau Sauvage)

 

·        citrusově fantazijní

Obsahuje komponenty z citrusových silic a moderní syntetické látky. (např. Armani - Pour Homme)

 

·        citrusově zelená

K základní citrusové vůni se přidávají ovocné a zelené prvky. (např. Guy Laroche - Drakkar)

 

6. Levandulová vůně (převážně pánská) 

·        levandulově svěží

Neobsahuje další komponenty. K její výrobě se používá čistá levandulová vůně. Jsou to spíše osvěžující vody. (např. Yardley, Avon, Shiseido)

 

·        levandulově kořeněná

Kořeněná varianta s vůní jehličí. Zvlášť pikantní svěžest. (např. Halston 101)

 

+ Mošusové vůně

Mošusově vonící látky mohou být univerzálně použity ve všech kategoriích.