Zavřít filtry
Filtrovat podle:
Tagy

Jak zvládnout podzim

jak zvládnout podzim

Léto končí, začínají školní povinnosti, dny se zkracují. Podzim se prostě pomalu hlásí o slovo. Pro někoho je to nejoblíbenější období roku, někdo ho vyhlíží spíš s obavami. Ať už patříte do jakékoliv skupiny, právě s přicházejícími měsíci je dobré věnovat víc pozornosti psychické pohodě sebe i svých nejbližších.

johannes-plenio-RwHv7LgeC7s-unsplash

Podzim obecně patří mezi náročnější období roku, letos je navíc stále poznamenaný pandemií covid-19. Právě proto bude obzvlášť důležité zaměřit se na svou rodinu, partnera, přátele. Ale hlavně na sebe. Věnujte jim i sobě vědomě více času, povídejte si, hrajte si, učte se, tvořte, relaxujte, jezděte na výlety. Prostě si zvedejte náladu, jak jen to půjde.

Spěte dobře

Kvalitní spánek je základem psychické pohody. Ale jak na něj? Vyzkoušejte osvědčené triky našich babiček – spěte v chladu (třeba při mikro-ventilaci nebo staženém topení) a před spaním si dejte šálek meduňkového čaje. A k tomu přihodíme i dva moderní triky. V místnosti, kde spíte, byste neměli mít žádnou elektroniku, dokonce ani telefon, o televizi nemluvě. Odborníci také radí, abyste dvě hodiny před spaním omezili (ideálně eliminovali) koukání do jakékoliv obrazovky – počítače, televize i mobilu. Zní to jako nadlidský úkol, že? Zkuste to pro začátek třeba s půl hodinkou a uvidíte, jestli se vyspíte lépe než normálně. Pokud potřebujete další rady nebo víc informací o prospěšnosti spánku, přečtěte si knížku Proč spíme od Matthewa Walkera.

alexander-possingham-CeWNEEsHPbA-unsplash

Naordinujte si digitální detox

Technologie a chytré telefony jsou již běžnou součástí našich životů. Dokážou být dobrým sluhou, ale také špatným pánem. Schválně si všimněte, kolikrát mobil zkontrolujete prostě jen tak, bezděčně, automaticky a taky často zbytečně. Průměrný Čech to dělá víc než padesátkrát denně! Zkuste čas strávený na telefonu cíleně omezit. Pomohou vám s tím různé aplikace (jak absurdní), ale třeba i vaše okolí, kterému se se svým plánem můžete svěřit. Pro začátek odložte telefon na hodinu do vedlejší místnosti a postupně čas navyšujte, až bez něj zvládnete třeba i celý víkend. Zjistíte, že najednou věnujete pozornost přítomnosti a svému okolí a je vám mnohem lépe. A navíc se tak vyhnete sledování zpráv, které nebývají zrovna pozitivní, což je příjemný bonus navíc.

Dopřejte si chvilku pro sebe

Aby byli spokojení vaši nejbližší, měli byste být spokojení i vy, takže na sebe nezapomínejte. Někdy je to náročné, ale zkuste si vyčlenit třeba hodinku denně na to, co máte rádi a u čeho se odreagujete. Může to být cvičení, čtení, hra na hudební nástroj nebo třeba relaxační koupel. Na duši pohladí i pomazlení se čtyřnohým mazlíčkem, věnujte se i jim. Že žádného nemáte? Nevadí, zaskočte do některého z útulků, domluvte se s provozovateli a místní pejsky vyvenčete. Uděláte dobrý skutek pro ně i pro sebe.  

A tak bychom mohli pokračovat ve výčtu nápadů dál a dál. Přestože existují obecné rady, každý jsme jiný a každému z nás bude vyhovovat něco jiného. Zkuste to brát jako inspiraci a najděte si to, co pomůže překonat podzimní splíny právě vám.

P. S. Zní to jako hodně otřepané klišé, ale radujte se z maličkostí. Ty totiž dělají váš den. Může to být cokoliv – že zrovna svítí sluníčko, že se na vás někdo v autobuse usmál, že jste dostali snídani do postele. A nezapomeňte podobné malé radosti také rozdávat a zlepšovat den i ostatním. Taky choďte do přírody, je to skvělé na pročištění hlavy a utřídění myšlenek. Nemusíte být zrovna fanda podzimu, aby si vás podmanil svými barvami a atmosférou (slibujeme).