Zavřít filtry
Filtrovat podle:
Tagy

Jak si při běhání nezničit klouby? Kupte správné boty a vyhněte se chodníku

Jak si při běhání nezničit klouby?

KUPTE SPRÁVNÉ BOTY A VYHNĚTE SE CHODNÍKU

running-573762_640

Pravidelné běhání vám dokonce také sníží vysoký krevní tlak nebo cholesterol. Navíc ho můžete provozovat v podstatě kdekoliv a kdykoliv a náklady nejsou nijak vysoké. Potřebujete tenisky a tepláky a můžete vyrazit.

Na druhou stranu je ale třeba říct, že běhání opravdu není pro každého. A pokud nebudete dodržovat základní pravidla, může spíše ublížit. Především pokud jde o běžce, kteří trpí nadváhou nebo dlouho nesportovali. Ti by měli být obzvlášť opatrní.

Před samotným během je potřeba tělo na zátěž připravit. Proto si vyhraďte čas na protažení. Začít můžete také s desetiminutovou rychlou chůzí, a teprve potom pomalu přejdete na běh. A na závěr samozřejmě tělu dopřejte uvolňovací cviky. 

A kdo by měl na běh úplně zapomenout? „Běhání by se měli vyhnout lidé bezprostředně po operacích a úrazech  kloubů dolních končetin.Pozor na posilování a běh by si měli dát také ti, kteří mají i jen počínající artrózu. Kloubní chrupavka totiž není schopná regenerace a hrozí její rychlejší rozvoj,“ říká primářka Infinity Clinic Michaela Tomanová.

 

Pozor na vazy a klouby

Běhání je zdravé v mnoha ohledech, ale na druhou stranu je i rizikem, protože hrozí přetížení pohybového aparátu a vznik různých zranění, především vazů, úponů a kloubů.  

„Nejvíce se zranění objevují na jaře, kdy si většina běžců se ztuhlým pohybovým systémem jde po dlouhé zimě opět zaběhat. Namáhané jsou nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle a kolena. Druhotně se však může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné zátěži dochází k poškození kloubů, které někdy vede až ke vzniku úponových bolestí a artrózy,“ vysvětluje Tomanová. 

Pokud si nejste jistí, zda vám určitý pohyb škodí, či nikoliv, poraďte se se svým rehabilitačním lékařem či fyzioterapeutem.

people-2590524_640 

Vhodná obuv na běh

Pro zdraví kloubů je nutné zvolit především vhodnou a kvalitní obuv. Na té se nevyplatí šetřit a je dobré se při nákupu poradit s odborníkem. Vyberte si obuv, která je speciálně určená pro běh a dobře tlumí nárazy.  

Pokud je to možné, snažte se běhat spíše na měkčím povrchu, např. na atletických dráhách či v lese, než po asfaltových silnicích. „Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je 2-3x vyšší, než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální,“ upozorňuje primářka.

Pravidelný pohyb ale podle ní kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější. Takže už žádné otálení a vzhůru ven!