Aktuálně evidujeme technické potíže. Na nápravě usilovně pracujeme. Děkujeme za pochopení.
Zavřít filtry
Filtrovat podle:
Tagy

Digitální detox

digitální detox

Zkracující se podzimní dny a chladné počasí víc než kdy jindy lákají k tomu zůstávat víc doma. Mnoho z nás to vnímá jako možnost dohánět letní seriálové a filmové resty nebo práci. A tak se věnujeme spíš obrazovkám chytrých zařízení než rodině a sobě. Pojďte to letos změnit a naordinujte si digitální detox. Nebo rovnou najeďte na vlnu minimalismu.

paul-hanaoka-HbyYFFokvm0-unsplash

Technologie jsou dobrý sluha, ale zlý pán, pokud budeme parafrázovat jedno české přísloví. Zatímco na jedné straně nám velmi usnadňují život, propojují nás s lidmi na druhém konci světa nebo i pomáhají zachraňovat lidské životy, mají i svou temnou stránku. Jsou to velmi nenápadní žrouti času. Z pěti minut na kontrolu mailů se často stává klidně i hodina bezcílného surfování po internetu nebo sociálních sítích.

Technologie výrazně ovlivňují i naši psychickou pohodu. Bohužel se stále častěji stává, že lidé propadají pochybám o svém životě, protože se srovnávají s na pohled dokonalými životy slavných osobností a influencerů. Ty ale často nemají s realitou nic společného, což bývá velmi těžké si pod vlivem vyfiltrovaných rozesmátých fotek uvědomit. Proto je důležité se svým okolím o sociálních sítích a technologiích mluvit, vysvětlovat dětem i dospělým, jaký mají vliv, jak moc jsou obsažené informace pravdivé a jak s nimi správně pracovat tak, abychom my ovládali je, ne naopak.

Digitální detox...

Jednou z možných cest, jak se nenechat převálcovat, je tzv. digitální detox, kdy si cíleně odpočinete od svého chytrého telefonu i počítače. Někdo to napoprvé zvládne jen na pár hodin, jiný klidně na celý víkend. Není podstatné, jak dlouho to bez telefonu vydržíte, důležité je se k tomu odhodlat a začít, postupně vám to začne připadat přirozené.

becca-tapert-QofjUnxy9LY-unsplash

Můžete si naordinovat třeba víkendový detox nebo pro začátek večerní detox, který bude mít minimálně ještě jeden pozitivní vedlejší účinek. Když se (v ideálním případě) vyhnete koukání do obrazovky hodinu až dvě před spaním, bude se vám mnohem lépe spát. Jak to? Modré světlo vyzařované z obrazovek smartphonů, počítačů či televizí totiž snižuje hladinu hormonu melatonin, který řídí denní rytmus lidského organismu. K tomu, aby se nám chtělo spát, ale potřebujeme právě vyšší hladinu melatoninu a ta závisí na míře světla kolem nás. Když se dlouho do noci koukáte do svítící obrazovky, tělo si myslí, že je stále den, neprodukuje tolik melatoninu a usínání bývá náročnější. Zkuste pár dní za sebou všechny přístroje odložit a sledujte, co to s vaším spánkem udělá.

... nebo digitální minimalismus?

Jaký je v tom rozdíl? Zatímco detox si naordinujete čas od času, minimalismus je styl života, kdy cíleně a dlouhodobě omezíte čas strávený na mobilu či počítači a nebudete tím trpět. Naopak vás to udělá šťastnými. Prostě minimalismus jako kterýkoliv jiný, jen se kromě skříně s oblečením nebo botníku zaměříte tentokrát na svůj telefon.

Nevíte, jak začít? Nebo jak se posunout v detoxu dál směrem k minimalismu? Sáhněte po populárně naučné knížce Digitální minimalismus od Cala Newporta. Najdete v ní rady, jak zkrotit technologie, přestat neustále kontrolovat mobil a vůbec se zbavit závislosti na digitálních vychytávkách moderní doby.